Eiland Vlook


Mijn geboorteplaats is Scheveningen. Een heel bijzonder stukje Scheveningen: Eiland Vlook, ook wel vloekeiland genoemd of rooie pannen dorp. Uniek, dit stukje Scheveningen bestaat al lang niet meer. Het is opgeofferd aan een, inmiddels naar Vlaardingen vertrokken, overslagbedrijf: Norfolk Line. Ik ben geboren in het huis van mijn opa & oma aan de Hellingweg 19. Mijn opa was een erg bekend verschijning op het eiland. Omdat hij gehandicapt (hij vond zelf van niet) was, zijn ene been was korter dan zijn andere, herkende iedereen hem makkelijk. De eilanders regelden alles zelf wel, hielpen elkaar en losten problemen onder elkaar zelf op.

Heden zijn er plannen om het stuk grond, dat niet gebruikt wordt, wederom te bebouwen met bijvoorbeeld hoge flats. Toch, het zal nooit meer zo zijn zoals vroeger, kijk maar naar de film.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie foto's van het Eiland, waar ik van 1948-1969 heb gewoond. Manke Aai (want zo noemden we hem) was om de donder niet gehandicapt. Hij was een vrolijke behulpzame man met zijn 'Eerste Aanleg', waar ik menig biertje heb gedronken. Ik denk met plezier aan hem en aan het Eiland terug. Wij hadden een huis aan zee! Waar vind je dat langs onze kust?
met vriendelijke groeten,
zomaar een ex-Eilander!

Anoniem zei

Ja dat was een mooi plekje. Ik heb de familie Krul gekend. Zij woonden op de Gordingweg en keken zo op zee. Elke logger zag je vanuit het huiskamerraam binnen komen.
Joop Krul was ooit mijn zwager.

Unknown zei

Ik kwam veel bij de Familie de Jong Hellingweg 1 mijn Broer Karel was getrouwd met Coby de Jong , zodoende kwam ik er veel , en ging samen met de Jongens van de Jong en het Eiland Vlook zwemmen , we doken zo voor de deur van straat af de havenuitgang/ingang in en zwommen naar de kom tussen de havenhoofden in.
Gr. Kees Valkenburgh.

Anoniem zei

Ook ik heb op het eiland vlook gewoond. Van 1964 tot sloop in 1971.
Ik woonde in de Boeistraat 15.We hadden 7 kamers .We betaalden geloof ik iets van ƒl 7,50 huur per maand.
Kom daar tegenwoordig nog maar mee.
En dan de buurt...zo dicht bij de zee.
Wij waren een van de laatste die van het eiland vertrokken om plaats te maken voor de Norfolk lijn.
Bekende namen uit die tijd:
Fam.Plugge(leren reet)De Niet(de koe),van Wijngaarde,Fam.Teeuwissen(woonden in "de bak')
Oosterbaan,Fam.Roos,Fam.van Beelen.
Ik kom nog regelmatig op het zuiderstrand en kijk dan weemoedig naar het nu braakliggend terrein waar eens het eiland heeft gestaan.Een troosteloze bedoeling met een betonnen gebouw wat ze een theater noemen.....

Leen Roos zei

Ik ben Leen Roos en heb ook op het Eiland gewoond Boeistraat 27, het was de mooiste tijd van mijn leven.

Unknown zei

Mij Opa en oma hebben ook op de helling weggewoond weet niet het huis nr helaas fam schijf

Anoniem zei

Hoi wij hebben ook op het eiland gewoond in de boeistraat nr 8. In de jaren 60 Gr ment oosterbaan

Anoniem zei

Hoi anoniem je kent onze fam ook Wie ben jij dan Gr ment oosterbaan